Menu

[sluiten]

Informatieverzoek fiscus bij derden zonder mededeling

Kennismaken?

De belastingdienst heeft verschillende handvaten om te controleren of de opgegeven informatie klopt.
Het opvragen van informatie bij derden is één van deze manieren, de regeling staat beschreven in Artikel 47 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, in de jurisprudentie is nu duidelijkheid gegeven of de betreffende persoon geïnformeerd door de fiscus dient te worden.

In de proces ging het over de aftrek van ziektekosten en voor levensonderhoud. Om de aangifte te controleren  had de belastinginspecteur extra informatie nodig. Voor de rekeningen van de ziektekosten nam de inspecteur direct contact op met de zorgverzekeraar -hij informeerde de vrouw niet over het informatieverzoek- het geschil was of de inspecteur deze gegevens over de ziektekosten rechtmatig had verkregen, de vrouw vond van niet!

De rechter heeft aangegeven dat de inspecteur de informatie bij een derde mocht opvragen, informeren of toestemming vragen is daarvoor niet noodzakelijk. De rechter gaf aan dat het niet uitmaakt of hij de informatie ook bij de betreffende persoon had kunnen opvragen, de inspecteur heeft immers de bevoegdheid. Het was voor de fiscus in dit geval ook efficiënter om de informatie over de ziektekosten direct  op te vragen.

Middels de navolgende link kan je de rechtelijke vonnis van de rechtbank Amsterdam, raadplegen: Administratiekantoor Amsterdam

Heb je geen zin in zorgen en wil je wel je de boekhouding uitbesteden, neem contact op met één van de medewerkers van Administratiekantoor Groot Amsterdam, wij helpen je graag!

Boekhouding uitbesteden? | Salarisadministratie uitbesteden ? |Administratiekantoor Groot Amsterdam!